Saturday, October 29, 2011

Strecth Mark!! hodohnya.......

Strecth Mark

baru2 ni kawan saya komen..
"..aku tak taulah yang mana satu yang aku mkn...tapi strecth mark kat perut aku ni teruk sangat tau dulu lepas bersalin..lepas konsisten mkn set shaklee ko ni...reduce stretch mark tu..."~Pn A.. (dia ni amik Set E -vita C,bcmplex,osteomatrix)

jawapan saya?...tentulah apa yang jadi disebabkan oleh vitamin C Shaklee....back to basic..apa fungsi vitamin C?..salah satunya membina kolagen kan?..jom rileks2 baca ttg kolagen..


Kolagen adalah sejenis protein yang menghubungkan dan menyokong tisu badan yang lain seperti kulit, otot, tendon, tulang, urat, organ dalaman serta terdapat dalam gigi. Secara semulajadi, ia memerangkap kelembapan dan kekelatan badan.Kolagen bersama-sama keratin menjadikan kulit kuat dan anjal.Kulit menjadi berkedut. Salah satu fungsi kolagen adalah merawat luka pada kulit. Ia merangsang platelet darah agar cepat membeku dan membentuk selapisan bagi melindungi luka.Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun.Kesan penurangannya mula dirasai lebih kurang 10 tahun kemudian. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada. Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan.

Vitamin C dan E Untuk Pembentukan Kolagen
Bahan2 semulajadi yang mengandungi vitamin E dan C amat baik untuk kulit.Ia berfungsi didalam pembentukan kolagen.Kolagen menghasilkan protein untuk proses pembaharuan kulit.Vitamin C dan E juga ialah sebagai bahan antioksidan yang melindungi daripada radikal bebas dan melawan oksida yang menyebabkan penuaan.Vitamin C diperolehi melalui buah-buahan seperti lemon,kiwi,jambu,mangga dan betik.Vitamin E pula diperolehi daripada kekacang dan aprikot amnya..


KESAN KOLAGEN KE ATAS BADAN
memelihara ketegangan dan keanjalan kulit
memelihara kelembapan kulit
menyokong baikpulih tisu dari kecederaan otot dan tulang
menguatkan otot dan tulang
membantu hati dalam proses detoksifikasi(buang toksin)
memelihara kelenturan sendi
mengurangkan keradangan(inflammation)
memberi tenaga
membantu pola tidur
memulihkan penyakit saraf dengan membina semula lapisan protin pada saraf

Tahukah anda kalau suntik vit c, efek buruknya akan menimbulkan endapan kristal dlm tubuh yg mengakibatkan gangguan fungsi ginjal apabila kita kurang minum air mineral.

So..daripada gi inject kolagen or bayar ribu2 inject vitamin C or botox2 tu...marilah kita amalkan pengambilan vitamin natural.
credit : Mamafaiz.

No comments:

Post a Comment