Tuesday, October 18, 2011

Rahsia tambah susu(milk booster)......ape yg anda perlu tahu


milk booster sinonim dengan longan kering, sayur kucai, lobak putih, peria,halba,alfalfa,fenugreek,sayur sawi….dan sebagainya.Tahu tak kenapa semua2 ni jatuh kategori milk booster (penggalaksusu)?...Well…basically….kandungan utama susu ibu adalah protein…diulang sekalilagi PROTIN…dan yang2 lain yang melengkapkannya adalah liquid(air),kalori,kalsium…dansatu lagi fakta.. Ibu menyusu memerlukan minimum 1800 kalori sehari sekiranyamenyusukan seorang bayi….


Alfalfa mengandungi protein dankalsium yang tinggi..tak hairan ada yang terasa susu bertambah bila mkn alfalfa.

Asid folik (sejenis vitamin B) adalah pentinguntuk tindakan biosintetikprotein. Jadi ia juga diperlukan untuk menambah susu.Asid folik ni terdapat dalam sayuran hijau. Jadi, memang benar memakansayur-sayur hijau seperti kucai akan membanyakkan susu keranakehadiran vitamin B ni memudahkan lagiproses yang melibatkan penghasilan protein dalam badan kita.Longankering yang direbus mengandungi kalori dan air yang tinggi jadi dah tentunye menyumbang kepada faktor pertambahan susu.

...........
Nahh..anda dah tahukan rahsia kenapa supplemen ni semua menjadimilk booster..TETAPI anda tak boleh bergantung sepenuh pada semua ini untukmenjadi....saya tertarik dgn analogi yg ditulisoleh mommylyna... katanya.. tak salah beli milkbooster..alfalfa..kucai..sayur2 hijau..lobak putih,longan kering halbafenugreek...hanya badan anda yg tahu ia perlu atau tidak.tetapi ibu2still perlu teruskan pam/direct baby suck secara konsisten.. analoginyebegini...milk booster umpama lauk2 mentah di dapur..bawang tepung ikan bilishalia beras.... pump/baby hisap pula umpama kita menggaul sume bende2 tu...yelah..mana boleh bende tu termasak sendiri..maknnaye kalo brg2 mentah kat dapur banyak pun.tp kalau kita takmasak..takkan terjadinya masakan dgn sendiri.. same gak mcm production susu..kalau kita beli milk booster bergunung2..tapi tak pam,tak minum air,takberdoa..tak cukup checklist ..manakan terhasil susu yang mencukupi...


Dan lagi satu..sekiranya hanya bergantung pada milk booster..ianya mungkin tidakberkesan bagi sesetangah ibu..ini disebabkanketidakseimbangan dalam diet yang diambil oleh ibu itu. Kalau katahari2 makan minum rebusan longan kering, tapi sayur takmakan, protein tak ambil, jadi macamamana naktambah susu kerana berharap kepada kalori dan air semata2…Tambahan lagi ibu menyusu amatmemerlukan tambahan vitamin B complex dan kalsium, untuk menggantikankalsium dan asid folik yang hilang. Kalsium berperanan bukan sahajauntuk membina tulang malah juga membina sel2 darahbaru yang diperlukan dalam penghasilan susu badan.. Oleh itu, ibu menyusu mesti meningkatkan keperluan kalsium untukmengelakkan susu berkurang semasa period.
Menarik analogi dan fakta2 tu untuk kire renung2kan… dan sebab itu jugak settambah Shaklee yang kami sediakanlengkap mengandungi B complex, alfalfa, multivit danjuga vita C serta disuggest tambah kalsium dan ESP (protin)..semuanya atassebab2 di atas….

...saya sentiasa memberi pilihanbuat ibu kerana...at the end of the day..anda yang mengeluarkan duit..jadi andaperlu tahu apa yang anda laburkan....kesimpulannya jagalah pemakanan agarseimbang.kerapkan pump..pengambilan air dan doa yg seiring...insyaAllah..kejayaanmilik anda.

"Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.


Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba...
"

No comments:

Post a Comment