Tuesday, October 18, 2011

TURUN 10 KG DLM 4 BULAN ?


oppss, bukan mustahil, ini cerita benar. bertindak sekarang.....jangan tunggu pasangan tegur....:-)
Credit

Konflik berat badan di kalangan wanita lagi2 yang dah berkahwin, melahirkan anak.. bla bla.. memang sangat sangattt normal.. Bukan satu masalah yg pelik... Hampir setiap hari, ada je soalan yang sama diutarakan ke saya...Habis tu ..nak buat cemana?Hmm.. kalau rasa duit terlebih nak sedekah ke Slimworld,mariefrance.. hmm dan yang seadanya.. boleh ajer. silalah mendaftar ye... Tapi kalau rasa duit tu boleh digunakan ke tempat lain yang lebih bestt..apa kata cuba dgn cara yg lebih murah mudah sihat selamat... 'Shape Up Program" Shaklee... tiruu mcm saya... haha..Anyway mam saya ni, dah semulajadi genetik saya ni badan tak naik2.. mkn byk mana pun (eh.. mkn mmg tak banyak,sbb cerewet.hmm).. tetapi kita semua kene ingat, lemak yang diternak dlm badan kita yg mengembangkan kita ni, bukan jadi dalam masa semalaman... Kita tak bangun esok paginya dan terus paras gula naik, paras kolestrol naik, berat berpuluh2 kg naik dalam masa satu mlm.. dalam masa 2-3hari.. ada ker ?. Its not about getting beautiful or slimmer. because all of u are already beautiful..... THIS IS ABOUT GETTING HEALTHIER... jadinya program supplemen utk masalah berat badan.. adalah utk menyingkirkan lemak berlebihan secara sihat..

Saya pernah terbaca ada sorang bloggers ni cerita.. dia ni asalnya takdela obes sangat. then lepas kawin, bersalin, pantang.. berat mcm lambat turun..still dia enjoy lagi happy..rasa mcm everything is perfect.. tapi tiba2 baru dia tersentak dan tersedar. apabila suami sendiri tegur dia.. tapi bukan ke dia.. si suami tu tanya kat mak mertua dia.. kenapa perut isteri dia lepas pantang still mcm mengandung 5-6bulan... Terkejut minah ni..baru tersedar dari dunia dia... Suami yg tegur beb.. Jadi sebelum jadi ape2... (org lain tegur takpe..tapi kalau pasangan sebumbung sebantal..tegur dah.. tak sedap hatilah kan dlm hati ni..kang tak pasal2 dia cari lain jd alasannn).. Jadi minah ni terus.. fokus utk dptkan berat ideal... jaga makan,supplemen,exercise, bla bla bla.dan terus vogueee gituuu... sbb rulesnya senang je.. makanlah ape je yg halal tapi BERSEDERHANA.... . dan supplemen ni sebagai penggalak utk melancarkan lagi metabolisma dan yg sewaktu dgnnya... bla bla bla..


Okeyla..saya tak boleh pot pet panjang2 lagi.Mari kita baca kisah Norizan ni.. ibu menyusu yg turun 10kg dlm masa 4bulan (dipetik dariblognya )
______________________________________


"....Masa mengandungkan Hadif,anak ketiga..berat aku naik daripada 67kg ke 80kg. Masalah aku adalah sentiasa berselera makan dan tak pernak mabuk yang teruk-teruk..Masalah ker tu? Alhamdulillah...rezeki Allah bagi. Sekurang-kurangnya adalah juga kudrat nak mengadap suami & anak dara ngan teruna kat umah tu.

Lepas bersalin, anak aku kena jaundis pada hari ke2. Jadi tak dapatlah aku makan sebarang jamu atau herba. Masuk bulan kedua baru cuba2 nak makan jamu. Tu pun selang-selang jer. Sepanjang sebulan yang pertama..aku cuma makan Optimum Set Shaklee jer. Alhamdulillah..badan rasa segar dah bolehlah aku menguruskan rumah seadanya. Lepas sebulan berat aku pun kembali ke 67kg. Inilah hikmah menyusukan anak. Bab pantang makan memang aku jaga. Benda-benda sejuk & berangin memang tak dijamah. Lebih lebih lagi Hadif ada masalah umbilical hernia. Sebaik mungkin aku akan elakkan dia kembung sebab takut effect kat pusat dia.TAPI...benda yang aku boleh makan macam nasi etc memang dibalun cukup2. Susu pun cukup malah terlebih2 sampaikan freezer tak muat. Masa ni,benda yang paling aku takut adalah BENGKAK SUSU.Tak sanggup rasanya menanggung bengkak susu.

Masuk bulan kedua, berat badan aku dah statik. tak ada penurunan..Masa ni lah aku mula study lagi pasal produk Shaklee. Maka, berjumpalah aku dengan LECITHIN. Lega...lecitihin boleh mengurangkan risiko clog duct dan mengemulsifierkan lemak. Ada harapan berat turun lagi ni!hehehe...impian demi impian...Tapi,dalam hati tak lah mengharap sangat sebab clog ducttu lah sebenarnya yang menghantui aku.Alhamdulillah, berat aku turun lagi dalam masa sebulan,65kg...Kalori dibakar tanpa senaman atau control makan..hanya breastfeed + buat kerja rumah jer.

Lepas cuti 3 bulan,masuk kerja semula dan aku masih 'setia' dengan lecithin. Tapi berat badan ni on off pulak..turun naik 65-67kg. Aku pun on off makan lecitihn..kurang istiqamah. Membazir beli mahal-mahal tapi tak serius amalkan!Aku start disiplin balik &selepas 4 bulan berat aku turun ke 58kg. Sepanjang 9tahun kahwin..tak pernah lagi aku merasa berat di angka 50-an. Rasa genbira sangat bila ramai yang perasan perubahan ni. Baru susut yer!Bukan kurus lagi!hahaha
________________________________________
.Pendek kata... supplemen ni umpama senjata perisai kita,perlu diambil ketika kita sihat lagi.. sbb kita semua kene ingat yer ..apa yang kita makan hari ini bukan memberi kesan sekelip mata…tetapi supplemen ni pelaburan jangka masa panjang tanpa kita sedar.. JADI jom mulakan DARI SEKARANG.. :-)






Anda bagaimana? teruja dgn cerita di atas?


Utk mengetahui jadual mkn, tips ekslusif dan option supplemen yang sesuai utk anda mengawal konflik berat badan sila emel saya di sharazie79@gmail.com atau contact saya di talian (sms/whatsapp) 013-7141954.

Saya juga menyediakan Shaklee supplement untuk semua lapisan umur. Set-set yang disediakan adalah :-


boleh didapati dalam Fullset atau Mini pack. Penghantaran Pos Laju Percuma seluruh Malaysia untuk Mini Pack.

No comments:

Post a Comment